اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۳۳:۳۷
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۰۵
اذان مغرب ۱۹:۱۳:۱۳
طلوع آفتاب ۰۵:۰۸:۵۵
غروب آفتاب ۱۸:۵۳:۴۳
نیمه شب ۲۳:۱۴:۱۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۲/۰۲ - ۱۱:۰۰
سردار جوانی در گفتگو با«سراج24»

پایان عمر حکام مرتجع منطقه/ شکست عربستان مقابل اراده ملت یمن/ پذیرش چنین شکستی برای هیئت حاکمه آمریکا بسیار سنگین است

مجموعه طرح هایی که آمریکا در منطقه غرب آسیا به کمک متحدین خود پی گرفته، هر کدام به نحوی با شکست مواجه شده است و این شکستها تداوم پیدا می کند.

پایان عمر حکام مرتجع منطقه/ شکست عربستان مقابل اراده ملت یمن/ پذیرش چنین شکستی برای هیئت حاکمه آمریکا بسیار سنگین است

ششم فروردین، جنگنده های عربستان به همراه جنگنده های چند کشور متحد آل سعود به یمن حمله کردند، خبرها از این امر حکایت داشت که با فرمان سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان حمله هوایی به یمن شروع شد، سخنگوی نیروهای متجاوز به یمن موسوم به عملیات «طوفان قاطع»، هدف از حملات در یمن را نابودی انصارالله و بازگرداندن حکومت «منصور هادی» در این کشور ذکر کرد. در قبال این تجاوز کشورهای مختلف مواضع متفاوتی داشتند، البته غربیها عمدتا از این حملات حمایت کردند و حتی شورای امنیت سازمان ملل، با نادیده گرفتن حملات جنگنده های عربستان به این کشور به پیش نویس قطعنامه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر تحریم تسلیحاتی جنبش مردمی انصار الله یمن رای داد تا اینکه شب گذشته ائتلاف متجاوز به یمن توقف حملات به این کشور را رسما اعلام کرد.
 برای بررسی بیشتر تحولات یمن با سردار یدالله جوانی، مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به گفت و گو نشستیم.

سراج24- امروزه کارشناسان مختلف تحولات یمن را بررسی می کنند، به نظر شما چرا برخی تحلیل های رسانه ای در تضاد با منافع ملت یمن است؟

تحلیل تحولات این کشور نیازمند دقت ویژه ای است، زیرا امروزه برخی از رسانه ها و شبکه های ماهواره ای که پشت صحنه آنها استکبار جهانی، صهیونیستها و دولتهای مرتجع منطقه هستند، تلاش دارند تحلیل های غیرواقعی و وارونه ای از مسائل یمن ارائه کنند تا ماشین نظامی عربستان راحت تر بتواند مردم یمن را به خاک و خون بکشاند.

طی این مدت این رسانه ها تلاش کردند، مسائل یمن را به سمتی ببرند تا وانمود کنند یک گروه و مجموعه ای تحت تاثیر برخی کشورها چون ایران اقدام به یک سری اقداماتی زده اند و عربستان می خواهد از حکومت قانونی و مشروع یمن دفاع و با مداخله های بیگانگان مقابله کند. از همین رو جمهوری اسلامی را متهم می کنند به مداخله در یمن.

سراج24- برخی معتقدند یک گروه خاص مدیریت تحولات یمن را در دست گرفته و اساسا مردم این کشور جایگاهی در این مسئله ندارند، نظر شما چیست؟

واقعیت این است که در یمن با یک انقلاب کاملا مردمی به معنای دقیق کلمه مواجه هستیم؛ جمعیت یمن بین  24 تا 26 میلیون برآورد می شود، کسانی که تحولات یمن را از نظر جامعه شناختی مورد بررسی و تحلیل قرار می دهند، معتقد هستند یمن با یک انقلاب مواجه است؛  مردمی بودن یکی از ارکان مهم یک انقلاب است، هیچ گاه یک گروه و یا یک تشکل نمی تواند تحت تاثیر عوامل خارج از مرزها تحول بزرگی را رقم بزند.

مردم یمن در صحنه هستند، این مردم از قبایل و طوایف مختلفی تشکیل شده اند و از نظر مذهبی نیز شامل شیعیان و اهل سنت هستند. این حرکت  گسترده مردمی که در آن شیعه و سنی حضور دارند، موجب دغدغه کسانی شده است که سالیان سال یمن را حیات خلوت خود می دانستند و با نفوذی که از طریق برخی عناصر سرسپرده در یمن داشتند، حقوق مردم این کشور را پایمال می کردند. لذا تعجب نباید کرد که انقلاب مردم یمن را کتمان کنند.

عربستان و حکومت آل سعود در طی دوره طولانی یمن را به عنوان حیات خلوت خود می دیدند یا بیگانگان و غربی ها در امور یمن مداخله می کردند و منافعی را به دست آورده بودند، امروز بیداری مردمی در یمن منافع مداخله کنندگان خارجی را به خطر انداخته است. لذا نباید وقتی کشورهای غربی از مداخله نظامی عربستان حمایت می کنند، تعجب کرد، در حالی که همین غربیها همیشه مدافع گروه های تروریستی هستند که چندین سال حکومت سوریه را با چالش های جدی روبرو ساخته اند.

سراج24- به نظر شما آیا در تحولات یمن شیعیان به تنهایی انقلاب را پیش می برند و آیا اهل سنت با این هدف شیعیان مخالف هستند؟

در میان مردمی که در صحنه تحولات یمن حضور دارند؛ حوثی ها یا انصارالله جایگاه ویژه ای دارند، این جایگاه با توجه به میزان جمعیت، گذشته و سابقه آنها و رویکردی که در فرایند انقلاب یمن در پیش گرفته اند، یک جایگاه برجسته است. به هیچ عنوان نمی توان گفت تحولات یمن یک ماهیت قبیلگی دارد و یا فقط یک طیف مذهبی به نام شیعیان حوثی در تحولات یمن نقش دارند؛ آنچه در یمن مشاهده می شود یک حرکت تماما مردمی و گسترده و فراگیر است، گرچه انصارالله از یک موقعیت راهبردی برای هدایت و رهبری این حرکت ملت یمن برخوردار است.
ارتجاع منطقه می خواهد وانمود کند که این حرکت نه به ملت یمن بلکه به یک گروه کوچکی از شیعیان تعلق دارد و قصد دارند تا واقعیت انقلاب مردم یمن را وارونه جلوه دهند. جمعیت قابل توجهی از مردم یمن اهل سنت و شافعی مذهب هستند و آنها در این تحولات در کنار زیدیان و شیعیان قرار دارند، چون حرکت انقلابی مردم یمن مبتنی بر بیداری اسلامی است؛ بیداری که می خواهد یک یمن جدید با ویژگی هایی چون مستقل بودن و برخوردار از عزت نفس شکل دهد، سالهای سال کشور یمن حیات خلوت وهابی ها و آل سعود و برخی کشورهای فرامنطقه ای بود؛ اما امروز این مداخلات با چالش جدی روبرو شده و اساسا بیداری اسلامی در منطقه با بهره گیری از تعالیم اسلام در حال تداوم است که یک نمونه اصیل از این بیداری اسلامی را در یمن مشاهده می کنیم.

کسانی که در گذشته یمن را حیات خلوت خود می دیدند، با این بیداری مردم یمن کاملا مخالف هستند و حتی به وسیله تهاجم نظامی می خواهند این بیداری اسلامی را درهم بشکننند، لذا نباید تحت تاثیر تبلیغات و القائات فریبکارانه آنها قرار گرفت. در یمن این مردم هستند که می توانند نقش اصلی را در این تحولات ایفا کنند. آل سعود با تهاجم نظامی خود تلاش کرد حرکت استقلال خواهی و عزت خواهی مردم یمن را متوقف کند و به خوبی فهمید که مردم یمن یک ملت مقاومی هستند و این روحیه دلاوری در میان شیعیان و اهل سنت این کشور وجود دارد.

سراج24- حکومت عربستان در توجیه تهاجم نظامی خود، مداخله ایران در یمن را مطرح کرد، اساسا چه هدفی از این مسئله داشت؟

مسئله اصلا جمهوری اسلامی نیست، آل سعود احساس می کند، بیداری مردم یمن موجب شده دوران حضور این حکومت در یمن به پایان برسد، لذا برای اینکه این نفوذ و حضور خود را در یمن حتی به قیمت تهاجم نظامی استمرار ببخشد، نیاز به بهانه دارد و اظهاراتی همچون این مسئله که ایران در امور یمن مداخله می کند، تنها برای انحراف افکار عمومی از واقعیتهای یمن و نیز توجیه تهاجم نظامی آنهاست.

اگر مردم یمن خود در صحنه حاضر نمی شدند و علیه مداخلات ارتجاع منطقه و قدرتهای جهانی اعتراض نمی کردند، عربستان نیازی به مداخله نظامی نداشت. وقتی رئیس جمهور وابسته یمن از این کشور فرار می کند، این امر نشان می دهد این حکومت مورد حمایت مردم نبود و جایگاهی در میان مردم نداشت، اگر مشروعیت و مقبولیت داشت، چرا امروز عناصر حکومت پیشین به عربستان فرار کرده اند؟

آل سعود در تهاجم خود مستقیما علیه مردم یمن جنایت کرد و این روزها گزارشهای متعددی از هدف قرار دادن مردم و زنان و کودکان یمنی مخابره شد؛ این امر نشان می دهد یک ملت مقاوم در برابر متجاوزان سعودی قرار دارد، هرچند رسانه های غربی و عربی یک گروه خاص را به عنوان مدافعان یمن معرفی می کند و این یک مسئله کاملا اشتباه و برای فریب افکار عمومی است.
بسیاری از کارشناسان معتقد بودند عربستان در نهایت با شکست حتمی مواجه خواهد شد؛ مقام معظم رهبری نیز اخیرا با صراحت و شفافیت از شکست آل سعود در تجاوز به یمن خبر دادند. در برابر متجاوزان عربستان نه یک گروه و یا یک مذهب بلکه ملت یمن قرار دارند، لذا مشخص است که حکومت آل سعود برای توجیه تجاوز خود از جمهوری اسلامی به عنوان مداخله گر در امور یمن نام ببرد، اما واقعیت این است که اکنون دولتی متجاوز به نام عربستان علیه مردم سالاری دینی در یمن تهاجم نظامی را برگزید و عاقبت این تهاجم نظامی هم شکست بود.

سراج24- حکام عربستان خود را خادمین حرمین شریفین می دانند اما چرا در عمل اتحاد استراتژیک خود را با نظام سلطه پی ریزی کرده اند و غرب چه سودی از این اتحاد می برد؟

حکومت آل سعود در منطقه راهبردی غرب آسیا مجری سیاستهای غرب و خصوصا آمریکا، انگلیس و صهیونیستها است؛ عربستان به همراه برخی حکومتهای مرتجع منطقه این سیاستها را پیاده می کند. تجاوز به یمن مطمئنا یکی از راه های عملیاتی کردن سیاستهای غربیها توسط حکومت عربستان است.

آمریکا علیه ملت ایران یک جنگ 8 ساله را به راه انداخت و در یک دهه گذشته نیز این کشور برای برخورد مستقیم با حرکت ملتهای منطقه هر تلاشی را انجام داده است، به افغانستان و عراق لشکرکشی کرد، گروه های تکفیری و سلفی که مورد حمایت عربستان نیز هستند را ایجاد کرد، اما به هیچ کدام از اهداف خود نرسید و استفاده از این گروه های تروریستی و بحران آفرینی و راه انداختن جنگ های مذهبی نتواسته اهداف غرب و مرتجعان منطقه را برآورده کند.

امروز در سوریه و عراق این گروه های تکفیری در بدترین وضعیت قرار دارند، این گروه ها هم هدف با رژیم صهیونیستی هستند و این رژیم کاملا با این گروه های تروریستی و حکومتهای مرتجع منطقه هماهنگ است،  شکست صهیونیستها در جنگ های مختلف با حماس و حزب الله، این رژیم را در بن بست قرار داده است همانگونه که تکفیریها در بن بست قرار دارند.
اقدام و تجاوز آل سعود به یمن در امتداد سناریوهای شسکت خورده غرب است و سناریوی جدید غرب نیز شکست خورد. مجموعه طرح هایی که آمریکا در منطقه غرب آسیا به کمک متحدین خود پی گرفته، هر کدام به نحوی با شکست مواجه شده است و این شکستها تداوم پیدا می کند.

سراج24- دورنمای حضور آمریکا در منطقه را چگونه می بینید؟

کارشناسان منصف از پایان امپراطوری غرب در خاورمیانه خبر می دهند، آمریکا به یک امپراطوری فروپاشیده بیشتر شباهت دارد تا یک قدرت نوظهوری که در حال توسعه قدرت خود باشد. اخیرا مقامات این کشور اعتراف کردند که دوران مداخلات آمریکا در آمریکای جنوبی و آمریکای لاتین به پایان رسیده است؛ در مورد غرب آسیا نیز برخی مسئولان این کشور چنین دیدگاهی دارند.

پذیرش چنین شکستی برای هیئت حاکمه آمریکا بسیار سنگین است لذا تلاش می کنند با بحران آفرینی و راه انداختن جنگ در منطقه دوران پایان یافتن نفوذ خود را به تاخیر بیندازند، اما این مسیر بازگشت ناپذیر است. حرکت ملتها  به سمت استقلال و عدالتخواهی یک واقعیت است و بیداری اسلامی آنها را همگرا می کند و این امر موجب شده حرکت ملتها در برابر دولتهای فاسد و وابسته به نظام سلطه، به تقویت جبهه مقاومت منجر شود.

در منطقه مشاهده می کنیم با توجه به تحولات، محور مقاومت تقویت می شود و این غربیها هستند که روند افول را دارند، پایان نفوذ و سلطه آمریکا در منطقه به معنای پایان عمر حکومتهای خاندانی و مرتجع منطقه نیز است.

بینی سعودی ها در این تحولات به خاک مالیده شد و شکست سنگینی را متحمل شدند و این مداخله مبتنی بر یک خطای راهبردی نتیجه ای برای آل سعود ندارد و فروپاشی خاندان حاکم بر عربستان را نیز تسریع می کند و نمی توانند به این راحتی از این باتلاقی که وارد شدند، جان سالم به در ببرند.

حتی کارشناسان غربی معتقدند، یمن ویتنام عربستان خواهد شد و آل سعود با این خطای راهبردی در باتلاق فروخواهد رفت. مقام معظم رهبری با صراحت هشدار دادند و ادامه حرکت عربستان را یک شکست سنگین برای حکومت این کشور اعلام کردند و خواستند این کشور به مداخله خود در یمن پایان دهد.

سراج24- سیاست خارجی جمهوری اسلامی در قبال جهان اسلام آیا تغییر داشته است؟

سیاست خارجی جمهوری اسلامی طبق اصول ثابت و منطق مشخصی شکل گرفته و طبق این اصول نیز ادامه خواهد یافت، جمهوری اسلامی در جهان اسلام منادی وحدت است و این شعار یک شعار اصیل و راهبردی است، نباید وحدت را یک حرکت تاکتیکی و مقطعی به حساب آورد.

هر کشوری در منطقه که از این شعار حمایت کند، مورد استقبال جمهوری اسلامی قرار خواهد گرفت، مشکل اصلی در جهان اسلام که در طی سال های اخیر خود را بیشتر نشان داده اختلاف و تفرقه است، این تفرقه موجب شده که غربیها از این خلاء استفاده کرده و در امور امت اسلامی مداخله بیشتری داشته باشند، نتیجه این امر مسلمان کشی است و غرب می خواهد در پرتو این چالشها به غارتگری های خود ادامه دهد.

از دیدگاه جمهوری اسلامی دشمن جهان اسلام نظام سلطه، آمریکا و صهیونیستها هستند و راه نجات مسلمانان وحدت، همگرایی و هم افزا شدن آنها است، ملتها به سمت وحدت حرکت می کنند و محور و جبهه مقاومت با اتکا به این شعارها به وجود آمده است و این جبهه توانسته در برابر نظام سلطه و صهیونیسم بین الملل مقاومت کند.

هر حکومت و کشوری که با جبهه مقاومت و امت اسلامی همراه باشد، ماندنی خواهد بود و حکومتهایی که با این جبهه و امت اسلامی سرناسازگاری دارند، قطعا ماندنی نیستند.

پدیده بیداری ملتها یک واقعیت  است، این پدیده اصالت دارد و برگشت ناپذیر است، لذا حکومتهای جهان اسلام باید در سیاستهای خود تجدید نظر کنند و به فکر منافع امت اسلام باشند و از اینکه در پازل نظام سلطه بازی کنند، باید خارج شوند.

امروزه هر جریان و گروه و حکومتی که بخواهد در برابر آرمانهای امت اسلامی مانع ایجاد کند، قطعا شکست خواهد خورد.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••